hoe denkt Iris #1 elektrisch rijden mogelijk te maken?

Autodeelgroep Iris #1 is zomer 2018 gestart met autodelen waarbij de prijs op € 0,35/km werd gezet. Zij hadden toen berekend dat elektrisch rijden voor die prijs haalbaar is. Na een jaar autodelen, met een ouderwetse verbrandingsmotor, werd duidelijk hoeveel kilometers per jaar ze als groep rijden, hoe lang de ritten zijn, hoeveel ritten per dag en dus wat voor actieradius (en accu) daar logischerwijs bij past.

Financiering met een groep tamelijk verschillende individuen is goed mogelijk als je een auto least of betaald met een lening. Voor dat laatste is gekozen, maar dan niet een lening bij de bank maar een lening bij de groep zelf: iedereen legt geld in en krijgt daar rente op. Na de afgesproken termijn (7 jaar) is heeft ieder zijn/haar deel in de lening teruggekregen met rente. Als je die rente kiest ergens tussen de spaarrente die je zou hebben gekregen bij de bank en wat de lening zou hebben gekost bij de bank dan hou je financieringskosten voor de groep aan de lage kant en hebben de deelnemers een prettig bijkomend voordeel. Rij je auto dan rij je voordelig, rij je niet dan rendeert je geld: Pay as you go, save when you park!

Een tweedehands elektrische auto met laadpaal kost tussen de € 16.500,- en € 20.000,- en heeft daarnaast € 2.600,- tot € 2.750,- aan jaarlijkse exploitatiekosten. Afhankelijk van de gekozen auto en het aantal kilometers dat je rijdt als groep liggen de kosten tussen € 0,30/km en € 0,35/km. De oorspronkelijke aanname van deelgroep Iris #1 klopt dus. En zelfs: als er geen grote kosten zijn na de afbetalingstermijn gaat de kilometerprijs met 40 tot 50% omlaag!