autodeelgroepen
organisatie van Iris Elektrick
hoe kwam Iris Elektrick aan haar naam?
wanneer is Iris Elektrick begonnen?
Het idee ontstond tijdens een discussie over betaald parkeren in De Blokhut (najaar 2017): betaald parkeren komt langzaam onze kant op maar is alleen een oplossing voor het parkeerprobleem overdag. ‘s Avonds en ‘s nachts hebben we allang een parkeerprobleem.
Discussies over een autodeelgroep vonden plaats in het voorjaar van 2018 en leidden tot een eerste actieve autodeelgroep per 1 augustus 2018.
Op hetzelfde moment werden onderhandelingen met de gemeente over autodeelparkeerplekken met bijbehorende eigen laadpalen gestart. Daarbij werd de naam Iris Elektrick voor het eerst officieel naar buiten toe gebruikt.
Beste antwoord is dus: Iris Elektrick is in augustus 2018 begonnen.
waarom een nieuwe organisatie oprichten?
Wij hebben in eerste instantie gezocht naar bestaande deelauto-organisaties om bij aan te sluiten. Maar die vonden we allemaal te duur. We hebben ook gekeken naar producten voor het delen van deelauto’s en ook die vinden we doorgaans te duur.
Het lijkt er op dat de markt voor het delen van (elektrische) auto’s toch vooral een markt voor lease-auto’s is. En dat sluit niet aan bij de gemiddelde autorijder in de Irisbuurt.
Met Iris Elektrick richten we ons wel op het delen van tweedehands auto’s. We vinden dus niet het wiel opnieuw uit. We zoeken een nieuw wiel, en daar hoort een nieuwe organisatie bij.
doel van Iris Elektrick
tot hoever gaan de ambities van Iris Elektrick?
Iris Elektrick is begonnen bij autodelen omdat dit over een acuut probleem gaat voor de buurt: teveel auto’s en te weinig parkeerplekken.
De oplossing zit in het gezamenlijk oplossen van een probleem dat meestal individueel wordt benaderd. In die gezamenlijkheid zit een betere oplossing: met autodelen wordt een duurdere en schonere auto ineens bereikbaar.
En er zijn meer problemen die beter oplosbaar zijn als je ze gezamenlijk aanpakt: klimaatbestendig maken van woningen, woningen all-electric maken, buurt-warmtenet, …
Op dit moment heeft het van de grond tillen van autodelen in de Irisbuurt alle aandacht. Maar verder reikende ambities gaan we in de toekomst niet uit de weg.
waarom tweedehands auto’s?
We zien allerlei soorten autorijders in de Irisbuurt. Van al die typen is de tweedehands autorijder in de meerderheid. Willen we van autodelen in de Irisbuurt een succes maken dan zullen we ons sus allereerst daarop moeten richten.
En neem je de mentaliteit van de tweedehands autorijder als richtsnoer dan is een tweedehands auto niet genoeg. Dan zal ook de stroom die ingekocht wordt zo goedkoop mogelijk moeten zijn. En hoe fijn de Allego laadpalen ook zijn: deze leveren stroom die 40% duurder is dan particuliere stroom uit de meterkast. Dus willen wij een eigen laadpaal die stroom levert tegen particulier tarief.