vaak gestelde vragen

autodeelgroepen

hoe zet je een autodeelgroep op?

Dat bepaal je zelf samen met de anderen in jouw autodeelgroep. Iris #1, de eerste autodeelgroep binnen Iris Elektrick, heeft haar uitgangspunten in een nieuwsbericht opgetekend: Joepie, we gaan van start! Je zou dat voorbeeld kunnen volgen. Maar daarbij moet je wel een aantal afwegingen maken. Het belangrijkste voor een autodeelgroep is dat je duidelijkheid bent naar elkaar en daarmee helder krijgt wat de motieven van de groep zijn voor het autodelen. Er moet duidelijkheid zijn over:
  • passen de agenda’s van de deelnemers bij elkaar; als iedereen verwacht de deelauto op zaterdagochtend nodig te hebben heb je een probleem
  • het aantal kilometers dat je als groep per jaar denkt te rijden; analyseer vooraf goed de huidige jaarkilometers
  • wat verwacht je van de deelauto qua prestaties en presentatie
  • welke kosten ben je dus bereid te accepteren per kilometer
  • wil je ook per tijdseenheid afrekenen of alleen per kilometer
  • ben je daadwerkelijk bereid deeleigenaar te zijn; een deelauto is géén huurauto
  • hoe ga je om met schade of met een tegenvallend totaal aan kilometers voor de deelauto
  • is 1 deelauto voldoende voor de groep of wil je liever 2 of meer auto’s
Dit zijn veel vragen, en afhankelijk van de antwoorden komen er nog meer. Daarom kun je als groep contact opnemen met leden van Iris #1 (zie de contact-pagina). Zij hebben inmiddels ruime ervaring en kunnen je helpen om over te steken en ‘het’ aan te gaan.

hoe denkt Iris #1 elektrisch rijden mogelijk te maken?

Autodeelgroep Iris #1 is zomer 2018 gestart met autodelen waarbij de prijs op € 0,35/km werd gezet. Zij hadden toen berekend dat elektrisch rijden voor die prijs haalbaar is. Na een jaar autodelen, met een ouderwetse verbrandingsmotor, werd duidelijk hoeveel kilometers per jaar ze als groep rijden, hoe lang de ritten zijn, hoeveel ritten per dag en dus wat voor actieradius (en accu) daar logischerwijs bij past.

Financiering met een groep tamelijk verschillende individuen is goed mogelijk als je een auto least of betaald met een lening. Voor dat laatste is gekozen, maar dan niet een lening bij de bank maar een lening bij de groep zelf: iedereen legt geld in en krijgt daar rente op. Na de afgesproken termijn (7 jaar) is heeft ieder zijn/haar deel in de lening teruggekregen met rente. Als je die rente kiest ergens tussen de spaarrente die je zou hebben gekregen bij de bank en wat de lening zou hebben gekost bij de bank dan hou je financieringskosten voor de groep aan de lage kant en hebben de deelnemers een prettig bijkomend voordeel. Rij je auto dan rij je voordelig, rij je niet dan rendeert je geld: Pay as you go, save when you park!

Een tweedehands elektrische auto met laadpaal kost tussen de € 16.500,- en € 20.000,- en heeft daarnaast € 2.600,- tot € 2.750,- aan jaarlijkse exploitatiekosten. Afhankelijk van de gekozen auto en het aantal kilometers dat je rijdt als groep liggen de kosten tussen € 0,30/km en € 0,35/km. De oorspronkelijke aanname van deelgroep Iris #1 klopt dus. En zelfs: als er geen grote kosten zijn na de afbetalingstermijn gaat de kilometerprijs met 40 tot 50% omlaag!

organisatie van Iris Elektrick

hoe kwam Iris Elektrick aan haar naam?

Het eerste deel van de naam is makkelijk te begrijpen: ons initiatief is ontstaan in de Irisbuurt. Moet het dan ook daartoe beperkt blijven? Nee, maar er zijn ook geen plannen om het groter te maken. Maar reikt het initiatief om wat voor reden dan ook toch tot buiten de buurt dan vinden wij dat prima.

Het tweede deel van de naam heeft meer uitleg nodig. Het initiatief richt zich op autodelen en dat leidt niet per se tot elektrisch rijden. Maar elektrisch rijden heeft wel de toekomst en wordt door de overheid, nationaal zowel als lokaal, sterk gepropageerd. En in de energietransitie is elektrisch rijden een belangrijk element. Daarnaast levert het een schonere leefomgeving op, dat maakt het voor ons een droomscenario.

In praktische zin: wij wilden graag eigen parkeerplekken voor deelauto’s en waren hierbij van de gemeente afhankelijk. Door ons initiatief te verbinden met elektrisch rijden hoopten we op medewerking. Dat is gelukt: we kunnen nu autodeelparkeerplekken huren van de gemeente. Het trucje om autodelen te koppelen aan elektrificatie heeft dus gewerkt: “elektrick”.

In de samenvoeging van de twee: “Iris Elektrick”.

wanneer is Iris Elektrick begonnen?

Het idee ontstond tijdens een discussie over betaald parkeren in De Blokhut (najaar 2017): betaald parkeren komt langzaam onze kant op maar is alleen een oplossing voor het parkeerprobleem overdag. ‘s Avonds en ‘s nachts hebben we allang een parkeerprobleem.

Discussies over een autodeelgroep vonden plaats in het voorjaar van 2018 en leidden tot een eerste actieve autodeelgroep per 1 augustus 2018.

Op hetzelfde moment werden onderhandelingen met de gemeente over autodeelparkeerplekken met bijbehorende eigen laadpalen gestart. Daarbij werd de naam Iris Elektrick voor het eerst officieel naar buiten toe gebruikt.

Beste antwoord is dus: Iris Elektrick is in augustus 2018 begonnen.

waarom een nieuwe organisatie oprichten?

Wij hebben in eerste instantie gezocht naar bestaande deelauto-organisaties om bij aan te sluiten. Maar die vonden we allemaal te duur. We hebben ook gekeken naar producten voor het delen van deelauto’s en ook die vinden we doorgaans te duur.

Het lijkt er op dat de markt voor het delen van (elektrische) auto’s toch vooral een markt voor lease-auto’s is. En dat sluit niet aan bij de gemiddelde autorijder in de Irisbuurt.
Met Iris Elektrick richten we ons wel op het delen van tweedehands auto’s. We vinden dus niet het wiel opnieuw uit. We zoeken een nieuw wiel, en daar hoort een nieuwe organisatie bij.

doel van Iris Elektrick

tot hoever gaan de ambities van Iris Elektrick?

Iris Elektrick is begonnen bij autodelen omdat dit over een acuut probleem gaat voor de buurt: teveel auto’s en te weinig parkeerplekken.

De oplossing zit in het gezamenlijk oplossen van een probleem dat meestal individueel wordt benaderd. In die gezamenlijkheid zit een betere oplossing: met autodelen wordt een duurdere en schonere auto ineens bereikbaar.
En er zijn meer problemen die beter oplosbaar zijn als je ze gezamenlijk aanpakt: klimaatbestendig maken van woningen, woningen all-electric maken, buurt-warmtenet, …

Op dit moment heeft het van de grond tillen van autodelen in de Irisbuurt alle aandacht. Maar verder reikende ambities gaan we in de toekomst niet uit de weg.

waarom tweedehands auto’s?

We zien allerlei soorten autorijders in de Irisbuurt. Van al die typen is de tweedehands autorijder in de meerderheid. Willen we van autodelen in de Irisbuurt een succes maken dan zullen we ons sus allereerst daarop moeten richten.

En neem je de mentaliteit van de tweedehands autorijder als richtsnoer dan is een tweedehands auto niet genoeg. Dan zal ook de stroom die ingekocht wordt zo goedkoop mogelijk moeten zijn. En hoe fijn de Allego laadpalen ook zijn: deze leveren stroom die 40% duurder is dan particuliere stroom uit de meterkast. Dus willen wij een eigen laadpaal die stroom levert tegen particulier tarief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *