één jaar autodelen, verslag van Iris #1

2019/10/15

Wow, we hebben er al een jaar op zitten en ons deelautoproject rijdt als een trein!

Wat hebben we bereikt en wat betekent dat? Hier een korte opsomming:

  • we hebben 17.300 km gereden, 15.850 km met de deelauto en 1.450 km met de backupauto; we hadden 20.000 km begroot
  • we hebben € 2.000,- in totaal bespaard

Conclusies: autodelen maakt je zuiniger in autogebruik dan vooraf valt in te schatten en de kosten per km zijn meegevallen want ondanks het feit dat we minder dan 20.000 km hebben gereden hebben we meer dan de begrote € 1.500,- gespaard.

Nou de hamvraag: wat voor elektrische auto is logisch bij ons autogebruik? Hierbij kun je kijken naar de lengte van de gemaakte autoritten en naar het totaal van afgelegde kilometers per dag per auto. Dit kun je vervolgens afzetten tegen accucapaciteiten die te koop zijn. Bij deze de data van het afgelopen jaar voor de deelauto (de backupauto valt hier buiten beschouwing):

  • op 284 autoritten zijn er 257 korter dan 150 km, in totaal 9.122 km;
    90% van de ritten, ofwel 58% van de jaarkilometers zijn dus prima te doen met een wat beperktere accu
  • de overige 27 ritten langer dan 150 km zijn in totaal 6.718 km;
    10% van de ritten zijn nog altijd 42% van de jaarkilometers, dan wil je onderweg kunnen snelladen (exit oude Renault Zoe)
  • 10 ritjes waren langer dan 225 km, in totaal 3.274 kilometer;
    voor een klein deel , 3,5% van de ritten ofwel 21% van de jaarkilometers wil je beslist kunnen snelladen en heb je minimaal een 30 kWh accu nodig (Nissan Leaf 2016 bijvoorbeeld)
  • op 5 dagen lagen door meerdere ritten de totale kilometers boven de 200 km, voor in totaal 1.449 km;
    op 3,9% van de ritten of 9% van de jaarkilometers zitten meerdere deelnemers op 1 dag elkaar “in de weg”. Op 2 van deze 5 dagen had de laatste rit vanwege de lengte toch al snelladen nodig. Blijven 3 problematische dagen over.

Conclusies:

  • ons autogebruik van het afgelopen jaar past prima bij een tweedehands elektrische auto. De discussie zal gaan over accu’s met een capaciteit van rond de 30 kWh
  • snelladen moet wel mogelijk zijn: 10 tot 20% van de kilometers zou afgelegd zijn na snelladen dus dat moet de accu en het elektrisch systeem van de auto wel aankunnen
  • zolang de backupauto nog niet elektrisch is kan die ook voor langere ritten gereserveerd worden. Met die gedachte is met range anxiety voor de eerste elektrische auto wel voldoende afgerekend. En volgende elektrische auto’s zullen moderner zijn en een grotere actieradius hebben

Een jaar geleden hoopten we dat we na 1 jaar een goede basis zouden hebben voor een elektrische auto, geld gespaard te hebben voor het plaatsen van een laadpaal én een fijne, gezellige autodeelgroep te hebben.
Nou, dat is allemaal prima gelukt. Champagne dus!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *