autodelen besproken in de Volkskrant – en ons weerwoord

2019/10/27

Gisteren, zaterdag 10 oktober, stond het volgende artikel in de Volkskrant: Autodelen – van diesel naar deelauto door Bard van de Weijer. Het artikel eindigt in mineur over autodelen en dat staat haaks op onze ervaring. Dus hebben we er maar snel een weerwoord op geschreven. Dat staat hieronder.

Beste Bard,

bedankt voor het leuke verslag van jouw autodeelervaringen. In jouw overwegingen ten aanzien van autobezit en autogebruik zit veel herkenbaars voor de gewone autorijder, ik althans herken er veel van. Toch ben ik al ruim een jaar aan het autodelen en ik moet je eerlijk bekennen: dat gaat lekker!

Maar wij -autodelen doe je samen, niet individueel- zijn dan ook op een andere wijze gestart. Wij hebben met een clubje buurtgenoten 2 auto’s in beheer, 1 auto die we gezamenlijk bezitten en 1 auto die we kunnen gebruiken als de eerste al bezet is. Dat clubje willen we niet te groot laten worden want krijg je vanzelf te vaak het nadeel dat er geen auto beschikbaar. En het moest een clubje buurtgenoten zijn, mensen die dicht bij elkaar wonen, zodat de auto binnen een korte loopafstand beschikbaar is (het eerste van jouw benoemde nadelen).

Je benoemt het jargon van overheden terecht: MaaS (Mobility as a Service), in het Nederlands had het MaD geheten (Mobiliteit als Dienst) en daar kies je niet vrijwillig voor. Onze vraag was en is: wat is het principiële verschil met autohuren? Je gooit alle problemen van het hebben en onderhouden van een auto bij een ander op het bord en vervolgens ga je klagen dat het zo duur is. Wij hebben dus als uitgangspunt dat we samen auto’s bezitten, beheren en vervolgens individueel gebruiken naar behoefte. Zoals gezegd, dat gaat al ruim een jaar prima, vandaar dat we jouw artikel weerwoord moesten geven.

De door jou benoemde plus van het autodelen, even lekker kletsen met een buurtgenoot, hebben wij elke 1-2 maanden als we over de volgende te nemen stappen vergaderen. Inderdaad vreselijk gezellig. Wil iemand de auto 3 dagen naar Parijs nemen dan kan dat niet zomaar, eerst even vragen bij de anderen (in de app), maar het is niet per definitie onmogelijk. We hebben tenslotte een backupauto, de groep is groot genoeg om meer dan 1 auto te bezitten.

Is de deelauto alleen een oplossing voor mensen die een tweede auto willen vermijden? Onze groep heeft meer profielen autorijders dan alleen deze. Wat dacht je bijvoorbeeld van mensen die anders geen auto konden kopen? Onze ervaring is dat echt autodelen (gezamenlijk bezit en beheer) voor veel meer mensen een oplossing is en dat het financieel voordeel zo ver kan oplopen dat het rijden van een elektrische auto nu al prima te betalen is.

Je voert Carlo van de Weijer op als autoriteit ten aanzien van Smart Mobility voor de uitspraak dat autodelen geen groot deel van het personentransport zal oplossen. Waarom zetten gemeenten dan zo zwaar in op autodelen? Het personentransport is niet zozeer het probleem maar het parkeren van al die auto’s: in onze buurt is de parkeerdrukte al zo hoog opgelopen dat ik regelmatig ’s ochtends een paar straten moest lopen om bij mijn eigen geparkeerde auto uit te komen. Nu ik samen met anderen een auto deel mag ik van de gemeente Eindhoven een autodeelparkeerplek huren: weet ik voortaan altijd waar de auto staat en hoef ik daar nooit ver voor te lopen.

Rik van der Velden, namens Iris Elektrick

Naschrift: de Volkskrant heeft na 1 week besloten deze brief niet te plaatsen. Hopelijk krijgen we nog wel een reactie van Bard de Weijer.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *